
Už od dávných dob člověk musel svůj život, území i výsledky své práce chránit před
ostatními. Za tím účelem vznikly také různé stavby - hrady, tvrze, hradby, obranné valy.
Největším stavitelským projektem, který byl kdy v dějinách lidstva uskutečněn,
je Velká čínská zeď. Velká čínská zeď se táhne napříč Čínou v křivce, která je podobná dračímu tělu.
Vznikala po dobu více než 1800 let a vede od Žlutého moře přibližně od Pekingu
až k Nefritové bráně v Ťia-ju-kuanu. Zde končila sféra vlivu Číny a začíná
pustina Střední Asie. Zeď sloužila pro ochranu před barbary, žijícími na severu.
...
Stavba začala za vlády prvního císaře Čchin Š'chuang-tiho, který sjednotil Čínu
v roce 221 př. n. l. Dřívější zastaralé obranné systémy dal zbořit a dal příkaz
k postavení bariéry, která by využívala přírodních překážek a stala se tak
nepřekonatelnou pro barbary. Stavby se účastnila celá armáda a asi půl miliónu rolníků. V 7. století zde
však již pracovalo 1,8 miliónu lidí. Byly ovšem časové úseky, kdy se Zeď
nebudovala tak intenzivně a panovníci dávali přednost aktivní obraně,
vybudování silné armády. V období dynastie Mingů (1368 - 1644) byly ale práce
přednostní záležitostí zahraniční politiky a z té doby také pochází dnešní podoba Zdi
...
Velká zeď má délku 3460 km, výšku 7 - 9 m, u základů má tloušťku stejnou jako
výšku a u hřebene se zužuje na 4,9 m. Na vnitřní straně věže byla asi 1 m vysoká
zábrana proti pádu dolů a na vnější straně cimbuří až 1,8 vysoké. Na nejvýznamnějších místech byly vybudovány pevnosti a věže, umožňující pozorovat
území. Tato místa byla tam, kde byl útok nepřítele nejpravděpodobnější. Strážní
věže jsou většinou o půdorysu 3,7 m čtverečních a o výšce až 12 m. Po celém úseku
je jich asi 25000. V baštách byli ubytováni vojáci a byly tu i prostory pro umístění děl. Podél zdi byly také vybudovány chrámy, svatyně, čajovny a věže s hodinami. Na čínské straně byl u valu klenutý průchod, který umožňoval přístup ke schodišti
vedoucímu na vrchol. Hřeben sloužil i jako obranná linie a ochoz. I přes účel stavby bylo při stavbě uplatněno umělecké cítění - věže, brány a
pevnosti jsou krásně propracované a najdeme zde několik stavebních slohů.
...
Zeď je postavena z hlíny, kamene, dříví, tašek i cihel podle toho, jaké suroviny
byly v daném kraji dostupné. Dochovaly se proto jen ty úseky, které byly postaveny
z trvanlivého materiálu. K přepravě materiálu se používala převážně lidská síla,
lidské řetězy, dvoukolové káry, rumpály, ale i mezci i kozy. Hliněné stěny se stavěly metodou plnění postaveného bednění zeminou. Ta se vždy po
nasypání několika centimetrů udusala palicemi. Při budování zděných úseků se na vyrovnaný terén položilo několik vrstev kamenných
desek jako základy. Čelní plochy zdi byly postaveny z kamene, prostor mezi nimi byl
vyplněn štěrkem, sutí, vápnem a zeminou. Když byla zeď dostatečně vysoká, postavil
se nahoře hřeben z několika vrstev cihel. Velká čínská zeď skvělým způsobem využívá obranné vlastnosti terénu a vine se tak,
aby to bylo co nejvýhodnější pro obranu.
...
Celá zeď byla rozdělena na 9 vojenských okruhů, z nichž každému velel generál. Ve 13 stolení se však i přes značnou spolehlivost celého obranného systému podařilo
proniknout přes zeď Čingischánovým bojovníkům. Po smrti Čingischánova vnuka Kublajchána
se však moc Mongolů zhroutila a postupně se je nakonec podařilo dostat za hranice Číny. V pozdějších dobách vzhledem k rozvoji vojenské techniky Velká čínská zeď pochopitelně
ztratila svůj vojenský význam. Některé její úseky si nyní zaslouží velké pozornosti,
jiné chátrají. Zeď je nejlépe zachována mezi Pekingem a mořem, v pásu skoro 650 km dlouhém.
Turisty je pochopitelně navštěvován v naprosté většině jen tento úsek, který je snadno
dostupný dopravními prostředky. Jen málokterý člověk, zvláště pak cizinec,
prošel podél celé délky Velké zdi. Velká čínská zeď dnes zůstává jedním z nejpozoruhodnějších divů světa, ukázkou
lidských schopností, vynalézavosti, vytrvalosti a stavitelského génia.
Pro Petra
(Niemander - správce webu, 2. 9. 2008 17:31)