RUSKO: Transsibiřská magistrála
...
Vlaky na Transsibiřské magistrále projíždějí mnoha různými částmi Ruska. Na cestě můžete vidět husté tajgové lesy i středoasijské stepi, průzračná jezera i mohutné sibiřské veletoky, historická i nově založená města, malebné vesničky jako vystřižené z ruských pohádek, památky pravoslaví, buddhismu, judaismu i dalších náboženství. Zážitkem je samozřejmě i samotná jízda ve vlaku. Pokud nemáte na cestování po magistrále několik měsíců, vyplatí se vybrat si k návštěvě jen několik míst či oblastí, zbývající vynechat a nesnažit se za každou cenu dojet z Moskvy až do Vladivostoku, jakkoli je to lákavá představa. Jinak z cestování nebudete nic mít a tisícikilometrové vzdálenosti vás brzy otráví.
...
Transsibiřská magistrála začíná v Moskvě na Jaroslavském nádraží v blízkosti stanice metra Komsomolskaja na okružní lince. Jedete-li na Sibiř, je nejlepší v evropské části Ruska nezastavovat a dojet minimálně do Jekatěrinburgu. Krajina středního Povolží, přes které pojedete, je rovná jako placka a hustě osídlená. Všechna města vypadají podobně: spousta dřevěných domů, velké panelové sídliště a továrna s několika komíny. Do Jekatěrinburgu dorazíte po více než čtyřiadvaceti hodinách.
...
Roviny a stepi Jekatěrinburg je jedno z největších ruských měst. Založil je v roce 1723 Petr Veliký a pojmenoval podle své manželky Kateřiny. Je známé především jako místo zavraždění rodiny posledního cara Mikuláše II. v červenci 1918. V letech 1924 až 1991 se jmenovalo Sverdlovsk podle Leninova blízkého spolupracovníka.Kromě památného místa, kde byl zavražděn sesazený car s rodinou, stojí ve městě za vidění několik původních dřevěných domů a řada kostelů, divadel, památníků a muzeí. Mezi nimi vynikají např. muzea fotografie, kovářství, geologie Uralu nebo vojenské historie.
...
Dalším významným, ale z turistického hlediska průměrným místem na trase je Omsk na řece Irtyš, kam vlak dorazí z Jekatěrinburgu za 12 hodin. Stepní krajinou nedaleko kazašských hranic přijedete po dalších osmi hodinách do Novosibirsku, třetího největšího města Ruska. Novosibirsk je starý jen málo přes 100 let a nebýt transsibiřské magistrály, možná by žádný Novosibirsk nevznikl.
...
Budete-li mít alespoň dva dny času, udělejte si vlakem výlet do pět hodin vzdáleného Tomsku. Půlmiliónové město, které oslavilo 400. výročí založení, se pyšní krásnými dřevěnými domy s vyřezávanými a malovanými okny, kostely i dalšími zajímavými budovami. O tom, že během posledních staletí byl Tomsk významným opěrným bodem Rusů při kolonizaci Sibiře, se můžete přesvědčit ve velmi zajímavém místním muzeu.
...
Lodí po Jeniseji V místě, kde magistrála křižuje další sibiřský veletok Jenisej, leží Krasnojarsk, kde žije bezmála milión obyvatel. Centrum města má evropský vzhled, za což místní obyvatelé vděčí investicím ze strany města i soukromých firem v posledních letech. Běžné jsou tu upravené parky s fontánami, zámkovou dlažbou, nápaditými sochami atd. Asi 30 kilometrů od Krasnojarsku proti proudu Jeniseje se u městečka Divnogorsk nachází vodní přehrada, kdysi největší v Eurasii (Číňané ji nedávno pokořili přehradou Tři soutěsky). Na stavbu jsou místní velmi pyšní, přestože je velkým zásahem do jinak malebného údolí Jeniseje.
...
Velmi pěkným dvoudenním výletem z Krasnojarsku je v létě vyjížďka rychlou lodí - raketou po Jeniseji do městečka Jenisejsk (lodě jezdí od června do září přibližně každý třetí den). Plavba trvá 8 hodin, cestou můžete sledovat lodní provoz na řece, rybářské vesničky a březové háje na březích. v Jenisejsku můžete přespat a zpátky jet opět po řece nebo autobusem.
...
Na Bajkalu Bajkal bývá hlavním cílem všech cestovatelů, kteří zamíří na Sibiř. Do Irkutska, který je hlavním výchozím bodem k návštěvě Bajkalu, jede vlak z Moskvy více než 3,5 dne. Irkutsk samotný leží na řece Angaře asi 60 kilometrů od jezera. Nejbližším místem na břehu Bajkalu je vesnice Listvjanka, která má dobré zázemí pro turisty, ale zase tu návštěvník postrádá romantiku a divočinu krajiny kolem nejhlubšího jezera světa. I ti, kteří mají málo času, by si měli udělat z Listvjanky alespoň výlet lodí do některé z odlehlejších vesnic (např. Bolšije Koty), kde je krajina přece jen méně civilizovaná. Ti, kteří mají na návštěvu Bajkalu více dnů či několik týdnů, mohou navštívit například ostrov Ožchon, kam z Irkutsku jezdí autobus. Trajekt vás i s ním přeplaví na nádherný ostrov, porostlý loukami a lesy a obydlený svéráznými obyvateli burjatské i ruské národnosti. Ostrov má protáhlý tvar a je dlouhý přes 50 kilometrů. Skaliska na břehu ostrova bývají častými náměty pro pohlednice z Bajkalu. Nejznámější z nich se nazývá Šamanova skála a tyčí se hned u vesnice Chužir, která je správním centrem ostrova. V Chužiru najdete několik obchodů a jednoduchých ubytoven, pořádají se odtud také jednodenní výlety mikrobusem po ostrově.
...
Jak cestovat po Transsibiřské magistrále:
Čas a zpoždění vlaků: Všechny dálkové vlaky v Rusku jezdí podle moskevského času. Místní vlaky a všechny autobusy naopak jezdí podle místního pásmového času. Pozor tedy hlavně při přestupech z lokálního do dálkového vlaku. Na jízdních řádech a odjezdových tabulích bývá výslovně uvedeno, v jakém jsou čase. Pokud cestujete alespoň dva, doporučuji, aby měl jeden na hodinkách stále moskevský čas a druhý si vždy nastavil místní. Ruské vlaky jsou málokdy zpožděné. Člověk se neubrání údivu, když například spoj Moskva-Irkutsk, který jede svou trasu 4 dny, přijede 3. den do Krasnojarsku na minutu přesně.
Cena jízdenek: Cestování vlakem v Rusku je pro nás stále velmi levné, přestože v posledních letech v několika vlnách podražilo.Orientační ceny jízdenek: Moskva-Novosibirsk 1700 až 2300 rublů (plackartnyje) nebo 3000 až 4000 rublů (kupejnyje), Moskva-Irkutsk 3000 až 4000 rublů (plackartnyje) nebo 5000 až 6500 rublů (kupejnyje). Zpáteční jízdenky stojí dvojnásobek, tedy žádné slevy se na ně neposkytují.
Vlakové třídy: V ruských vlacích se rozlišují čtyři vozové třídy. Vozy první třídy, tzv. "mjagkije", mají pouze vybrané vlaky na trati Moskva-Sankt Petěrburg. Druhá třída, tzv. "kupejnyj", odpovídá zhruba naší první a vyznačuje se zavíracími čtyřlůžkovými kupé. Vagóny bývají pohodlné, čisté a vcelku nové, často mají klimatizaci. Třetí třída, tzv. "plackartnyje", plní funkci naší druhé třídy. Kupé jsou pro šest cestujících (čtyři v oddělení a dva podélně na druhé straně uličky), jsou oddělena stěnami navzájem, ne však od uličky, takže když jdete na druhý konec vagónu, procházíte vlastně skrz jednotlivá oddělení.
Nákup jízdenek: Na nádražích bývá zvlášť hala s pokladnami pro příměstské vlaky a zvlášť pro dálkové vlaky. Pokladen je vždy otevřeno méně, než by bylo potřeba. Proto počítejte se standardní desetiminutovou až půlhodinovou frontou. Všechny jízdenky jsou místenkové, takže se můžete rozhodnout, kde budete chtít spát. Za nejlepší (a tudíž nejrychleji vyprodaná) jsou považována místa dole, horší jsou místa nahoře, v "plackartných" jsou jako ještě horší brána místa přes uličku.
Čistota a hygiena: Hodně lidí se obává nízké hygienické úrovně v ruských vlacích. Ve srovnání s našimi vlaky jsou však ty ruské přinejmenším na stejné, spíše na mírně lepší úrovni, která vychází z nutnosti. Vždyť ve vlaku lidé obvykle tráví několik dní! I ve třetí a ve čtvrté třídě se pravidelně uklízí (1 až 2x denně podlahy, častěji WC). Vždy je k dispozici tekoucí voda (v samovaru též horká).
Cestopis toho, kdo to zažil na vlastní kůži:
Posledních pár kilometrů uhání vlak podél pobřeží, pak se prodere městem a s trhnutím zastaví. Ozve se hvízdání píšťaly; další ze souprav Transsibiřské magistrály právě zdolala 9288,2 kilometru z Moskvy do Vladivostoku. Cestující po týdnu v kolébajícím se vagonu vystoupí na perón a vdechnou vůni moře. První vlak celou náročnou trasu přes osm časových pásem zdolal před 90. lety, kdy dvě části trati spojila dostavba mostu přes řeku Amur.
...
Před postavením mostu museli cestující několikrát přesedat a část cesty absolvovali lodí. Vlaky tehdy neskýtaly takové pohodlí jako dnes, kdy i pasažéři s levnějšími jízdenkami mají v hromadných vagonech k dispozici toaletu a samovar s horkou vodou. Stále se v nich ale mačká více než pět desítek cestujících, jejichž lůžka nejsou nijak oddělena. Zahraniční cestující v nich bývají mnohdy překvapeni družnou atmosférou. Říká se ale, že kdo chce poznat Rusko a jeho duši, měl by cestovat vlakem. A není delší ruské trati, než je právě Transsibiřská magistrála, na které po celé její délce platí moskevský čas.
...
Soukromí cestovatelům nabízejí ve vlacích klasická kupé pro čtyři osoby. Vagony s nimi bývají v soupravách řazeny poblíž jídelních vozů a v některých vlacích bývá k dispozici i sprcha. O každý vagon se stará "četa" většinou sestávající ze dvou průvodčích, které pasažéry vítají už na nástupišti. Ty nejenže kontrolují, zda má každý platnou jízdenku, ale také přidělují ložní prádlo, nabízí čaj či zákusky a turistům vnucují nejrůznější "sibiřské" suvenýry. Na každé zastávce se navíc cestující mohou zásobit na nástupišti, kam přicházejí místní prodavačky s nabídkou doma pečených pirožků, alkoholu nebo třeba zubní pasty. Dvě největší nádraží na obou koncích trati vypadají podobně - byla postavena na počátku 20. století ve staroruském duchu. Moskevské Jaroslavské nádraží je živým střediskem na náměstí, kde jsou další dvě nádraží.
...
Vladivostocký konec zase stojí přímo vedle přístavu. Cestující totiž dříve přesedali na lodě a pokračovali přímo do Japonska.Při jízdě se za okny vlaku střídají březové a smíšené lesy, občas se dozadu mihne vesnička sestávající z několika roubenek, kolem nichž se pasou krávy a kozy.Krajina, nezměněná po staletí, je ale občas střídána některým z velkých měst. Souprava v nich míjí rezavějící továrny a zanedbané panelové domy, pak překoná po mostě některou z velkých sibiřských řek a opět se ponoří do nekonečné sibiřské divočiny.Po protější koleji sviští expresní soupravy a supí zdánlivě nekonečné nákladní vlaky.
...
U Irkutsku, přibližně v polovině trati, čeká na cestující nádherný výhled na jezero Bajkal. Po uvedení tratě do provozu bývala pauza ve stanici Sludjanka jednou z nejoblíbenějších: cestující z vlaku prý vystupovali a koupali se v chladných vodách jezera. Dnes je stanice zajímavá především tím, že v ní začíná turisticky atraktivní Kruhobajkalská železnice, v současnosti slepý úsek podél západního břehu Bajkalu s desítkami tunelů a tratí vtesanou do strmého srázu. Stavba magistrály byla zahájena v roce 1891. O více než sto let později se stále jedná o důkaz inženýrského důmyslu a odvahy, který je viditelný i z vesmíru.
...
Na letošek připadá 90. výročí zprovoznění celé trati, Rusové už ale stihli oslavit 100. výročí pravidelného provozu na magistrále, které bylo v srpnu 2003, i sto let od dokončení Kruhobajkalské železnice v roce 2004. Sto let magistrály se ale slavilo také v roce 2000, tehdy politici rozhodli, že je potřeba připomenout významnou ruskou stavbu. Proč se tedy připomínají i letošní 90. narozeniny Transsibiřské magistrály? "Rusové prostě rádi oslavují," vysvětluje průvodkyně v Muzeu historie dálněvýchodní železnice Valerija Burkovová.
Komentáře
Přehled komentářů
Transsibírska magistrála - foto, video, informace, cena, jízdenky: www.transsibirskamagistrala.cz
Moskva-Vladivostok
(Roman, 26. 10. 2008 19:44)
Potřebuji zjistit cenu v 1.vozové třídě tam i zpět je-li to možné děkuji
Trikatel@seznam.cz
dál do číny...
(franta, 11. 4. 2008 8:00)
Potřebujeme poradit, jak z Vladivostoku do Pekingu, jestli se část trati vrátit a pes charbin nebo jinak ?
Díky za pomoc !
ucitel.h@seznam.cz
časová pásma
(petulka, 17. 10. 2007 13:47)Prosím vás, chtěla jsem se zeptat kolik časových pásem prolíná Transibiřskou magistrálu?
vladivostok do Moskvy
(gabina, 31. 8. 2007 0:36)
ahoj chtela bych se zeptat jestli to můzu dát přímo z Vladivostoku do Moskvy tim vlakem jako přímo bez přesedání?
Transsibiřská magistrála
(Karel, 2. 5. 2007 19:31)
Ahoj, hledám (1-2) spolucestující pro měsíční výpravu do Ruska. Zatím jsme 2, odjezd 20.7., návrat 17.8. Rámcový program výpravy: prohlídka Moskvy, první část magistrály k Bajkalu, několikadenní pobyt na místě (nějaký ten trek v přírodě, hory), druhá část magistrály, prohlídka Vladivostoku a okolí, návrat letecky pravděpodobně přes Petrohrad domů. Máte-li někdo zájem, tak určitě neváhejte a ozvěte se. Spousta nových zkušeností a zážitků garantována :) Vím o čem mluvím, loni jsem projel Gruzii. Cestopis najdete na http://www.kmartisek.wz.cz/Gruzie/
Email: kmartisek@email.cz
Díky Skoty...
(Niemander - správce webu, 22. 4. 2007 22:07)Díky Skoty, žes napsal, to se mi bude hodit, myslel jsem spíše že se na ty jízdenky čeká třeba i týden nebo tak nejak, ale ten 1 den, to je jeste hodně v poho...
Listky
(Skoty, 22. 4. 2007 21:46)Ahoj, byl jsem pre 2 roky s kamaradem na Bajkalu, listky jsme kupovali jak v St. Peterburgu, tak i v Moskve. V obou pripadech jsme je sehnali jeste na tentyz den, coz nemusi byt pravidlem a muze se stat ze budete muset treba den pockat. Hodne taky zalezi na tom kam az jedete, obecne plati ze cim vetsi vzdalenost, tim mensi pravdepodobnost ze listky sezenete hned. Pokud bych tedy chtel jet z Moskvy do Vladivostoku, radsi bych se pripravil na to ze jeden den v Moskve ztvrdnu. Tehda jsem taky uvazoval ze bych si listek koupil uz tady, jenze bylo to o dost drazsi a navic na konkretni den (a ja jel na stopa z Ceska do St. Peter), jak je to ted, nevim.
Kde sehnat jízdenky
(Joe, 20. 4. 2007 23:02)Zdravím pánové, taky mě láka tato cesta. Na této stránce: http://www.eng.rzd.ru/page.html?nav_id=46 najdete jízdní řád i odkaz na prodejní místa v Moskvě. Jízdenky seženete i ve Vladivostoku. U nás to bude problém, ale zkuste CK Bemett z Frydku Místku na: http://www.bemett.cz/bemett.php?jazyk=cz ta by je měla zprostředkovat. Hezký den
Pro Petra
(Niemander (autor webu), 19. 4. 2007 14:01)Cauves Petře, abych řekl pravdu tak nevim přesně, kde je možné koupit lístek?! V Praze velmi pochybuji, ale v Moskvě to jde určitě, když tam ten vlak začíná, tak to jít musí a pak určitě ve Vladivostoku... taky bych se tam rad projel :) Kdyby nekdo vedel kde je sehnat, tak at urcite napise. Diky.
Nákup
(Petr, 18. 4. 2007 21:04)Ahoj, celkem by mě zajímalo, kde kupovat lístek, Moskva?? Praha? Vladivostok?? :-) nebo jinde. Rád bych to zkusil, ale nevím kde koupit lístek. Věděl by někdo?? dikes
Transsibírska magistrála - foto, video: www.transsibirskamagistrala.cz
(Transsibírska magistrála, 28. 11. 2011 0:14)