JUDAISMUS: Dějiny Židů v českých zemích
Nejstarší židovské osídlení První zmínky o přítomnosti
Židů na českém území pocházejí z počátku 10. století a týkají se židovských
kupců, přijíždějících do prostoru české kotliny z území Východofranské a
Byzantské říše či Cordóbského a Bagdádského chalífátu. Přiváželi sem luxusní
zboží (orientální látky, víno, koření, výrobky z drahých kovů, zbraně) a
vyváželi zemědělské produkt, dobytek, dřevo, vosk, kožešiny, ale především
otroky. Ti byli dle nejnovějších výzkumů zřejmě nelukrativnějším zbožím, které
mohl ranný český stát nejen židovským, ale i dalším obchodníkům, nabídnout.
Celá expanze českého státu zvláště za knížete Boleslava I. (935 – 972) na
východ a částečně sever a jih od české kotliny byla uskutečněna především kvůli
zisku. Vedle přímo zabrané kořisti, zejména drahých kovů, látek, koření, hrál
hlavní úlohu prodej otroků. Čeští bojovníci prodávali jak zajatce získané
v přímých bojových akcích, tak i otroky dodávané podřízenými knížaty a
náčelníky v rámci plnění jejich závazků vůči českému státu.
...
Židé sami, ať už žili kdekoli v Evropě nebo např.
v Egyptě či Blízké východě, otroky nakupovali pro svou vlastní potřebu. O
nákup otroků v judaistických rodinách se staraly téměř výhradně hospodyně
Tito otroci se běžně darovali a věnovali, mohli získat od svých pánů svobodu.
Práce v židovských rodinách nebyla tak namáhavá, protože řada prací (mletí
obilí, praní prádla, pečení pečiva) byla vykonávána mimo dům u specialistů na
tuto práci. Otroci a otrokyně se tak mohli starat o děti, dokud nezačaly chodit
do školy, vyšívali apod. Otrokyně doprovázely své paní i na různé
slavnostní příležitosti – sňatky, návštěvy přátel, narození dítěte v cizí
rodině apod. Na rozdíl od muslimů byl tělesný styk s otrokyní považován za
těžký hřích, který se mohl trestat i smrtí. Otroci bývali naproti tomu
pověřováni spolupráci ve firmách zaměstnavatelů, buď jako obchodní agenti nebo
jako pomocníci. V některých případech se dokonce bývalí otroci uplatnili,
když finančně podpořili vdovy po svých bývalých pánech. Naproti tomu i páni měli
mnohdy velmi dobrý vztah ke svým otrokům a když tito byli např. zajati
nepřáteli, snažili se je vykupovat často zpět.
…
Jeden významný Žid té doby Moše ben Maimon zvaný
Maimonides o vztahu Židů k otrokům píše: „Je zbožné a rozumné, chová.-li
se pán ke svému otroku milosrdně a spravedlivě, nepřetěžuje-li ho prací a
nepůsob-li mu zármutek, a též předkládá-li mu stejné jídlo a pití, jaké
požívá sám. Neměl by ho ponižovat ani tělesnými tresty, ani slovně. Neměl by na
něj křičet, nýbrž hovořit s ním klidně a naslouchat jeho
argumentům“. Otrok měl však zároveň přijmout židovské náboženství a žít
judaistickým způsobem života. Pokud by otrok nepřijal do roka židovskou víru,
měl být dále prodán. Otroci měli všeobecně velmi dobré postavení, postavení
jako členové rodiny. Při propuštění z otroctví požívali tito propuštěnci
všech práv svobodných občanů včetně nároku na studia svatých písem a též práva
uzavírat sňatky po libosti, i s osobami svobodnými, účastnit se života
podnikatelského či vykonávat jiná svobodná povolání. Lze zjistit, že věna
některých propuštěnek jsou o poznání bohatší než věna svobodných nevěst.
Nejvíce zpráv o slovanských otrocích však máme z muslimského Středomoří
(Andalusie), kde tito otroci často končili, ale i zde bylo jejich postavení
poměrně slušné a ve většině případu se dá říci, že se v postavení otroka
měli lépe, než kdyby žili svobodně ve střední Evropě.
...
Židovští
kupci, stejně jako kupci jiných národností, obdrželi od českých knížat řadu
privilegií a jejich počet, konkrétně v Praze, vzrůstal. O jejich pobytu
zde se v 60. letech 10. století zmiňuje ve své relaci o Praze pro cordóbského
chalífu, židovský kupec a diplomat Ibrahím ibn Jakúb. Ten jako vůbec první
hodnověrný pramen popisuje Prahu těmito slovy: „Město Frága je vystavěno z kamene
a vápna a je největším městem co do obchodu. Přicházejí sem z města
Krákowa Rusové a Slované se zbožím. A z krajin Turků muslimové, židé a
Turci rovněž se zbožím a obchodními mincemi. Ti vyvážejí od nich otroky, cín a
různé kožešiny. Jejich země je nejlepší zemí severu a nejzásobenější
v potravinách…V městě Frága vyrábějí se sedla, uzdy a tlusté štíty,
kterých se užívá v těchto zemích…“. Kde se v Praze Židé vlastně usadili
není jisté, ovšem s ohledem na zákazníky, kterými byla panující dynastie a
aristokracie, lze předpokládat, že žili v prostoru Malé Strany, v podhradí
Pražského hradu, a když král Vratislav I. (1061 - 1092) přenesl své sídlo na
Vyšehrad, následovali jej do tohoto prostoru (opět do podhradí), jak se o tom
zmiňuje ve své Kronice české kanovník Kosmas. Kosmas a jeho pokračovatelé
zároveň tvrdí, že se jisté židovské obce měli nacházet kromě Prahy i
v dalších kupeckých osadách, v Brně, Litoměřicích, Chebu, Znojmě,
Jihlavě a v Olomouci. Z nepočetných dokladů o postavení Židů
v ranném středověku vyplývá, že židovské obce podléhaly přímo panovníkovi,
který jim udělil souhlas k osídlení. Židé tedy měli u nás zpočátku statut
svobodných lidí, tzv. hostů, podobně jako např. Němci nebo Vlaši (Italové),
kteří v obchodních střediscích rovněž zakládali kupecké kolonie.
…
Od
počátků 13. stol. však začalo postavení Židů nepříznivě ovlivňovat kanonické
církevní právo, zejména různá omezující nařízení III. a IV. lateránského
koncilu (1179 a 1215). Na jejich základě byli i Židé v českých zemích
postupně vyřazování z výrobní činnosti a provozování řemesel a povolání
sociální povahy. Tato určitá řemesla směli vykonávat pouze pro potřeby židovské
obce. Jedinou oblastí, kterou se směli v křesťanské společnosti zabývat,
zůstalo peněžnictví a s řadou omezení též samotný obchod. Zvláště obchod
s penězi (půjčování peněz na úvěr), který byl výhradně Židům vyhrazen až
do husitských válek, posiloval záporný postoj nejširších vrstev obyvatel vůči
jejich přítomnosti. Křesťanská
společnost ranného středověku totiž považovala lichvu za hříšné jednání,
v rozporu s křesťanským nařízením „Miluj svého bližního jako sám
sebe“. Židé měli být též viditelně od ostatní společnosti odlišeni, přičemž ona
znamení se lišila dle jednotlivých zemí. Nicméně převažovala žlutá barva, jež
byla pokládána za barvu zrádců, neboť Židé, a to bylo to jejich největší
středověké stigma, zradila Boha tím, že ukřižovali jeho syna, Ježíše Krista.
Židé též nemohli bydlet rozptýleně mezi křesťany, ale pokud možno na jednom
místě – v ghettu. Židé též nesměli vlastnit půdu a živit se zemědělskou
činností, běžně navštěvovat křesťanské domy apod. Od 13. stol. určovala právní
postavení Židů v českých zemích – tak jako v jiných zemích –
panovnická privilegia. Nejstarší z nich bylo privilegium Přemysla Otakara
II. z roku 1254 tzv. Statuta judaeorum, o němž se v učebnicích
dějepisu vůbec nepíše, přestože bylo základní právní normou pro židovské
etnikum na našem území. Tato statuta upravují právní vztah v rovině Žid a
křesťan a Žid a panovník. Zachycují změnu jejich společenského postavení
z oněch svobodných lidí – hostů, v poddané.
…
Nicméně,
protože židovské obyvatelstvo plně podléhalo pouze panovníkovi a tedy pouze mu
platilo daně, snažili se je panovníci svými oficiálními výnosy chránit.
Listinou z roku 1254, tedy v oněch Statutech, tak např. Přemysl
Otakar II. vyhlásil závaznost dvou bul papeže Inocence IV. z roku 1253,
jimiž „…nařizuje se pod trestem ztráty úřadu, poctivosti anebo do klatby dání,
aby žádný Židy…ke křtu a víře křesťanské nenutil, aby jim žádný bezprávně neubližoval,
jich nebil, peněz a zboží jim nebral, aby jim žádný v svěcení svátků
překážky nečinil, k pracím, robotám jich nenutil, hřbitovů jejich
nepustošil, neubíral, těl mrtvých nevykopával, aniž jim vytýkal, že při
bohoslužbách lidské krve úžívali“. Poškození židovského majetku se rovnalo
poškození majetku panovníka, a proto za takové činy stejně jako za fyzické
napadení, zranění či zabití Žida nebo únos židovského dítěte byly stanoveny
přísné tresty. Ve vnitřních sporech směli Židé jednat dle vlastního talmudického
práva, ve sporech s křesťany byl soudcem tzv. židovský rychtář – křesťan,
který znal jak právo městské, dle kterého se ve městech soudilo, tak i židovské
– talmudické. Odvolat se bylo možné k nejvyšší instanci, tj. panovníkovi
nebo nejvyššími komořímu.
...
Přemyslovo privilegium z roku 1254 se pak stalo právní normou, kterou
s různými obměnami napodobovali i další čeští panovníci, mezi nimi např. i
Jan Lucemburský (podepsal to neznámo kdy) nebo Karel IV. (roku 1356). Židovští
„servi camerae“ – „služebníci královské komory“ (poprvé byli takto označeni
v potvrzení privilegia Karlem IV.) se pro vládce napříště stali trvalým
zdrojem příjmů. I syn Karla IV. Václav IV. musel Statuta Judaeorum podepsat,
protože roku 1389 se uskutečnil největší pogrom na Židy až do nacistické
okupace. Situace se vyhrotila v Praze, kde byl neznámým pachatelem napaden
kněz nesoucí hostii. Záhy se začaly objevovat zkazky, že prý byl napaden
nějakým Židem, což mělo za následek vypuknutí onoho pogromu, při kterém v Praze
a okolí bylo bezdůvodně vyvražděno na 3 000 Židů. Židé dodnes připomínají
památku na svého básníka té doby Avigdora Karu (zemřel 1439), pražského rabína,
který celou situaci popsal v jednom svém básnickém díle s názvem
„Všechna ta neštěstí“. Husité ve své ideologii měli na Židy poněkud vstřícnější
postoj. Jejich záměrem zpočátku bylo, aby se skutečně zapojili do společnosti a
mohli se živit stejně jako ostatní obyvatelé země. Na druhou stranu i husité
Židy nadále obviňovali z toho, že nechali ukřižovat božího syna, Ježíše
Krista, takže i v období husitském jsou zaznamenány pogromy na Židy.
V následujících stoletích začali být Židé vážnou hospodářskou konkurencí
ostatnímu městskému patriciátu především v královských městech, a proto
byli několikrát vypovězeni nejen z rodného města, ale v některých
obdobích i ze své vlasti.
Na přelomu 15. a 16. stol. se Židé i díky onomu vyhánění z královských
měst usazují i ve městech poddanských a též i na vsích. Právě v této době
jsou osídlována města s Židy později velmi úzce spjata jako např. Třebíč,
Mikulov, Boskovice, Holešov, Strážnice, Loštice, Úsov apod. Na počátku 16.
stol. se zdálo, že se situace uklidnila, ale vše změnil velký požár Prahy
roku 1541. Útrpným právem byli vyslýcháni i podezřelí Židé, kteří se na mučidlech
přiznali k údajnému židovskému spiknutí, což bylo použito při jednání
podzimního českého zemského sněmu v Praze téhož roku. Bylo rozhodnuto, že
všichni Židé budou z Čech vyhnáni. Panovník Ferdinand I. však Židům
nakonec povolil zůstat ještě přes zimu, ale v květnu roku 1542 český
zemský sněm svůj výnos z předcházejícího roku potvrdil a Židé se museli
stěhovat. V Praze tak nakonec zůstalo jen pár židovských rodin,
z Čech na některých místech zůstali z jiných odešli a Moravy se tato
situace prakticky nedotkla, protože zde židovskou menšinu chránila vrchnost a
neměla zájem na jejich odchodu z důvodu finančních, zvláště daňových.
Krátce nato, roku 1547 nakonec Ferdinand I. povolil Židům s jistými
omezeními návrat do vlasti. Největšího klidu a rozkvětu zažili Židé za vlády
habsburského císaře Rudolfa II. ve 2. pol. 16. stol. a na počátku století 17.
až do počátku 30 ti-leté války. Je to doba, známá též pod označením jako zlatý
věk židovských dějin v českých zemích. Tehdy žil známý Jehuda Liwa ben
Becalel nebo-li rabbi Low či v židovském světě známý jako Maharal (1520 –
1609), jeden z největších židovských učenců, ke kterému se vážou známé
pověsti o Golemovi (měl ho vytvořit a vdechnout mu život). Původně pocházel
z Polska z Poznaně, kde se narodil kolem roku 1520. Na studia odešel
do Prahy, aby se po nich stal vrchním moravským zemským rabínem – působil
především v Mikulově. V 70. letech 16. stol. se stěhuje do Prahy a
reformuje zde židovské školství. Rabbi Low se měl dokonce sejít roku 1592 se
samotným císařem, avšak dodnes nikdo neví, o čem spolu přesně jednali.
Z jeho díla je zachováno na 9 velkých spisů, které se dodnes studují a
obsahují náboženskou filosofii, etiku a právě zmiňovanou pedagogiku.
...
Z dalších velmi známých person je třeba jmenovat Mordechaje Maisla, který
zastával funkci primase čili předsedy židovské komunity. Proslavil se především
jako skvělý obchodník, který věnoval velké sumy peněz na financování židovského
školství a staveb – židovská radnice v Praze, Vysoká synagoga, vydláždění
ulič židovského města v Praze a postavil i vlastní synagogu – Maiselovu.
Jakob Baševi známý židovský obchodník, pocházející z Itálie (narodil se ve
Veroně) proslul též jako vynikající finančník, ale podobně jako Maisl i jako
mecenáš. Byl to navíc vůbec první Žid u nás, který získal šlechtický přídomek,
konkrétně – z Treuenburgu, což se dá přeložit jako „z věrného hradu“,
protože samotný Jakob stál při císaři jako při svém hradu vždy velmi věrně.
Nicméně jeho postavu nelze hodnotit jen v pozitivních barvách, protože se
stal členem mincovního konsorcia spolu např. se známým Albrechtem
z Valdštejna, které odkoupilo od panovníka právo razit na určitou dobu
mince, přičemž se však podvádělo ve velkém. Dnes by se tamější činnost tohoto
mincovního spolku zřejmě označilo jako „tunelování“. Jakob Baševi pak byl však
jediný, kdo za tyto podvody pykal ve vězení. Během třicetileté války se
postavení Židů opět zhoršovalo, neboť válčící Habsburkové nutně potřebovali
stále větší finanční částky na krytí potřeb svých vojsk ber kde ber. Židé tak
byli nuceni odevzdávat stále vyšší a vyšší daně či nejrůznější jiné poplatky.
Na druhou stranu, aby toho byli vůbec schopni, obdrželi v těchto letech
řadu privilegií, které měli podpořit jejich obchodní pozice v povolených
odvětvích obchodu a podnikání. V polovině 17. stol. se i přes některé
negativní jevy počet Židů v českých zemích nebývale navýšil. Významnou
měrou k tomu přispělo přistěhovalectví z Polska (uprchlíci před
pogromy 1648 a 1649), Uher (běženci před tureckým nebezpečím) a z Vídně
(po vypovězení zdejších Židů nařízením z roku 1670).
...
Roku
1648 císař Ferdinand III. potvrzuje dřívější židovská privilegia, takže e
zdálo, že se situace po 30 – ti leté válce uklidní, ale již roku 1650 zemský
sněm v Čechách tento jeho majestát zrušil. Omezil také dřívější výsady a
povolení, týkající se obchodního a výrobního podnikání Židů, najímání
křesťanské čeledi apod. Na základě stejného usnesení měli také Židé opustit
všechna místa, která neobývali před rokem 1618. Ferdinandův nástupce Leopold I.
nakonec toto datum posunul na rok 1657. Tato a následující nařízení pak vešla
do dějin jako „úřední antisemitismus“. Tento postup ze strany státu pokračoval
roku 1679, kdy byla jmenována speciální tzv. redukční komise, která měla za
hlavní úkol na základě soupisu židovského obyvatelstva navrhnout snížení jejich
počtu. Připravovaná nařízení však nakonec nevstoupila v platnost, ale byla
předzvěstí událostí příštích. Za vlády otce Marie Terezie Karla VI. přistoupily
zemské úřady k vysoce nehumánnímu opatření. Roku 1726 byl po sčítání
obyvatel vydán tzv. familiánský zákon, podle nějž měl být zachován daný počet
židovských rodin v nezměněném stavu. V Čechách se jednalo o 8 541
rodin a na Moravě o 5106 rodin). Aby se tohoto cíle dosáhlo směl se ženit pouze
nejstarší syn z každé židovské rodiny. Ostatní synové museli buď zůstat
svobodní, což bylo v zásadním rozporu s tradicí judaismu, nebo odejít
ze země. V praxi pak každá židovská rodina obdržela tzv.rodinné
familiánské číslo, které se dědilo z otce na nejstaršího syna. Při vymření
nějakého židovského rodu, existovala možnost zakoupení jejich čísla pro danou
rodinu.
…
Do
stejné doby spadá i zveřejnění tzv. translokačního reskriptu nebo-li
přesídlovacího nařízení. Toto ustanovení nepokrytě vycházelo ze středověkých církevních
předpisů, jejichž pomocí měli být Židé izolováni od křesťanského obyvatelstva.
Reskript nařizoval, aby Židé byli v místech svého pobytu už striktně
soustředěni do uzavřených čtvrtí, které by byly v předepsané vzdálenosti
od kostelů i míst konání náboženských slavností. V případě vesnic a
menších městeček, kde jednotlivé židovské rodiny žili uprostřed mezi
křesťanskými sousedy, se Židé museli přestěhovat na vykázané místo. Největší
pohromu však přestavovalo vypovězení v letech 1744 – 1748, k němuž došlo
na počátku vlády Marie Terezie během válek o rakouské dědictví. Záminkou
k tomuto rozhodnutí se stala obvinění, že Židé podporují nepřátelské
Prusko a dopouštějí se špionáže. Až po zdlouhavých jednáních nakonec Marie
Terezie povolila po čtyřech letech návrat vyhnaným Židům. Při tom však museli
zaplatit a to každoročně tzv. toleranční daň, jež se platila až do roku 1848.
…
Josefinské
reformy nakonec shrnul Židovský systemální patent z roku 1797, který
tvořil základ právního postavení Židů až do roku 1848, kdy rakouští Židé
získali občanskou rovnoprávnost. Ústavou z roku 1867 navíc získávají i
volební právo, samozřejmě jen u mužů, jak tomu bylo i u ostatní společnosti. Na
konci 19. a na počátku 20. stol. se Židé velmi výrazně prosazují
v podnikatelské sféře díky oněm nařízením Josefa II. V první polovině
19. stol. se vytvořily základy kapitalistického podnikání později významných židovských
obchodních rodin. Jednalo se např. o rodinu Porgesů z Portheimu (textilní
průmysl), Příbramů, Jeruzalémů, Jelínků (Vizovice), Moserové, Kolbenové (ČKD –
Česká Kolben Daněk) apod. Protože se však tyto rodiny přikláněli
k německému živlu a německy se asimilovali, byli ze strany česky
smýšlející společnosti (doba Národního obrození) odmítáni stejně jako např.
Němci. To na přelomu 19. a 20. stol. posílilo růst živelných antisemitských
tendencí. Známou obětí těchto protižidovských nálad se stal roku 1899 polenský
Žid Leopold Hilsner, který byl falešně obviněn z rituální vraždy
křesťanské dívky A. Hrůzové. I když důkazy proti němu chyběly, většina tehdejší
české společnosti si přála jeho odsouzení. Proti se stavěli jen někteří jedinci
typu T. G. Masaryka.
…
V období
první republiky (1918 – 1938) se židovská situace uklidnila. Byl to však klid
před bouří, kterou rozpoutali fanatičtí nacisté. Československá republika
uznávala dokonce židovskou národnost. Židovské spolky a politické
organizace pracovaly v naprosté svobodě a jejich činnost byla ukončena
právě až nacistickou okupací roku 1939. V ČSR byla založena i židovská
politická strana, která ve volbách roku 1929 a 1935 získala dvě poslanecká
křesla v Národním shromáždění. K nejznámějším židovským politikům
patřil Adolf Stránský (1855 – 1931), který od roku 1893 vydával Lidové noviny.
K rozkvětu umění a kultury 1. republiky přispěli i mnozí židovští umělci,
kteří nezřídka svou židovskou identitu vyjadřovali ve svém díle. K předním
spisovatelům tak patřil např. Karel Poláček (Bylo nás pět), Jiří Langer,
poslední pražský básník, který psal kromě češtiny a němčiny též
hebrejsky. Z jeho díla je nejznámější sbírka chasidských legend Devět
bran. K židovským básníkům všeobecně známým patřil např. Egon Hostovský a nesmírně
talentovaný Jiří Orten. Z německy psané literatury je nesporně nejznámější
odkaz Franze Kafky či Maxe Broda, světově známé je i jméno tzv. „zuřivého
novináře“ Egona Erwina Kische. V oblasti hudby vynikl Gustav Mahler, Hans
Krása a jiní, v divadle a ve filmu např. Huga Haas. Ale to se již
schylovalo k největší židovské tragédii v jejich dějinách, ke snaze
vyhladit Židy ze zemského povrchu.
...
Zdroj: Mgr. Petr Láznička (významný český profesor)
Komentáře
Přehled komentářů
Velice zajímavý článek-nevycházela jsem z údivu nad tím, co všechno museli Židé snášet a i dnes nemají klid. Jaká nesmyslná nařízení byla vymýšlena. Opravdu snad není jiného národu, který by toto všechno příkoří (až na krátká období "úlevy") musel trpět.
zigovsky genofond v ceskem narode
(Robert, 9. 7. 2009 22:12)
Mam dotaz na pana profesora popr.nekoho kdo by mi mohl seriozne odpovedet prosim:
Zajimalo by mne nakolik se Zide behem tech tisice let v Zemich Koruny ceske smisili s Ceskym narodem-myslim zejmena pokrevne.Slysel jsem,ze kazdy prumerny Cech muze mit v sobe az 15% zidovske krve.Je to mozne?
Odpoved prosim zaslete na muj mail Wind7@seznam.cz
Dekuji
Robert
ŽIDÉ UŽ 3000 LET NIČÍ NÁRODY
(Václav Penk, 18. 4. 2008 7:55)
Židé už 3000 let ničí národy!
www.vzdelavaci-institut.com
Reakce na Anče
(Niemander - správce webu, 18. 3. 2007 17:50)Když já osobně nejsem autor článku, tím je můj bývalý učitel na škole...
Neměli a nemají to lehké
(Patricie, 21. 8. 2009 15:52)